Madplan med mælk nok

1. november 2010

Alder:
6 mdr.

Madplan med mælk nok

Kære Helen,

Tak for dine tidligere råd med begge mine børn, de er altid brugbare...!

Nu kunne jeg imidlertid godt bruge et råd til en dagsplan for vores søn på knap 6 måneder. Jeg har kigget på den dagsplan du i sin tid gav mig til vores datter og hvad du har lavet til andre på samme alder, men jo flere dagsplaner jeg læser jo flere spørgsmål dukker der op...!

Udfordringen er om han får mælk nok (jeg ammer) for jeg synes at grød, frugt og vælling fylder så meget i dagsplanerne at der ikke er tid til amning - udover om natten! Og da jeg er startet på arbejde nu, er det jo ikke super hensigtsmæssigt.

Her er den plan han følger nu (far er på barsel 2 måneder mere):
6: Ammes
7: Op
9: Ammes
9.30: Flaske m. 100 ml mme
Puttes og sover 1,5 time
11.30: Risgrød (1,5-2 dl.) m. frugtmos og vand af kop
13.30 Flaske m 100 ml mme
Puttes og sover 1,5-2 timer
Ca. 15: Evt. 100 ml. mme
16: Ammes
18: Lidt kartoffel/grønsagsmos og vand af kop
19.30 Vælling - 200 ml og puttes til nat
23: Ammes
2: Ammes
4: Ammes

Det virker som om han får kvalme af kartoffelmosen, men jeg skal vel helst bruge kartofler som primære grønsag for at det mætter, eller hvad?

Gælder vælling som mælk, eller skal jeg hellere give mme? Eller måske noget godnatgrød efterfulgt af ...

Annonce

... amning?

Hvis jeg indfører 3 skemåltider og han har behov for 6 amninger og en vælling til natten og derudover frugt-mellemmåltider, så skal han jo have mad hver anden time!

Hvad kan han sidde med i hånden og gumle af? Andre steder skriver du rugbrødsbjælker, men jeg er så nervøs for om han skal kvæles i nogle madstykker (ved godt jeg er pylret, men kan det ske?)

Han er en sulten dreng, der spiser hurtigt, gylper rigtig meget og er meget nysgerrig mht. mad. Han vejer 9 kg og er 70 cm (ca.), så han tager fint på.

Vil du komme med dit tip til en mere hensigtsmæssig dagsplan, så jeg ikke behøver amme hele natten, men som sikrer at han får den mælk han skal have. Jeg er også villig til at droppe amningen og give mme, hvis det er bedre. Og vil du skrive hvor meget jerntilskud han så skal have - normalt er det vist 8 dråber, men der er jo jern i mme, så hvis det indgår i dit forslag, må du meget gerne skrive hvor mange dråber han så skal have.

Utroligt med alle de spørgsmål på trods af at han er nr. 2 barn, men han er bare så anderledes end sin søster, bl.a. fordi han gider tage flaske og virker mere sulten generelt.

Glæder mig til at høre hvad du mener.

Tak for en fantastisk inspirerende brevkasse og et altid brugbart og ærligt svar.

Mange hilsner
Dorte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor