Brev:
Madplan med mælk nok
1. november 2010
Alder:
6 mdr.
Madplan med mælk nok
Kære Helen,
Tak for dine tidligere råd med begge mine børn, de er altid brugbare...!
Nu kunne jeg imidlertid godt bruge et råd til en dagsplan for vores søn på knap 6 måneder. Jeg har kigget på den dagsplan du i sin tid gav mig til vores datter og hvad du har lavet til andre på samme alder, men jo flere dagsplaner jeg læser jo flere spørgsmål dukker der op...!
Udfordringen er om han får mælk nok (jeg ammer) for jeg synes at grød, frugt og vælling fylder så meget i dagsplanerne at der ikke er tid til amning - udover om natten! Og da jeg er startet på arbejde nu, er det jo ikke super hensigtsmæssigt.
Her er den plan han følger nu (far er på barsel 2 måneder mere):
6: Ammes
7: Op
9: Ammes
9.30: Flaske m. 100 ml mme
Puttes og sover 1,5 time
11.30: Risgrød (1,5-2 dl.) m. frugtmos og vand af kop
13.30 Flaske m 100 ml mme
Puttes og sover 1,5-2 timer
Ca. 15: Evt. 100 ml. mme
16: Ammes
18: Lidt kartoffel/grønsagsmos og vand af kop
19.30 Vælling - 200 ml og puttes til nat
23: Ammes
2: Ammes
4: Ammes
Det virker som om han får kvalme af kartoffelmosen, men jeg skal vel helst bruge kartofler som primære grønsag for at det mætter, eller hvad?
Gælder vælling som mælk, eller skal jeg hellere give mme? Eller måske noget godnatgrød efterfulgt af amning?
Hvis jeg indfører 3 skemåltider og han har behov for 6 amninger og en vælling til natten og derudover frugt-mellemmåltider, så skal han jo have mad hver anden time!
Hvad kan han sidde med i hånden og gumle af? Andre steder skriver du rugbrødsbjælker, men jeg er så nervøs for om han skal kvæles i nogle madstykker (ved godt jeg er pylret, men kan det ske?)
Han er en sulten dreng, der spiser hurtigt, gylper rigtig meget og er meget nysgerrig mht. mad. Han vejer 9 kg og er 70 cm (ca.), så han tager fint på.
Vil du komme med dit tip til en mere hensigtsmæssig dagsplan, så jeg ikke behøver amme hele natten, men som sikrer at han får den mælk han skal have. Jeg er også villig til at droppe amningen og give mme, hvis det er bedre. Og vil du skrive hvor meget jerntilskud han så skal have - normalt er det vist 8 dråber, men der er jo jern i mme, så hvis det indgår i dit forslag, må du meget gerne skrive hvor mange dråber han så skal have.
Utroligt med alle de spørgsmål på trods af at han er nr. 2 barn, men han er bare så anderledes end sin søster, bl.a. fordi han gider tage flaske og virker mere sulten generelt.
Glæder mig til at høre hvad du mener.
Tak for en fantastisk inspirerende brevkasse og et altid brugbart og ærligt svar.
Mange hilsner
Dorte